In na nekaterih področjih je res bil dosežen napredek. Marsikje po svetu so vse bolj prisotni majhni roboti za dostavo hrane, marsikaj pa se počne tudi na razvoju in preskušanju varnosti samovoznih tovornjakov. Kaj pa osebna vozila? Tu stvari tečejo vse prej kot gladko. Še več, razvijalci so potegnili »ročno zavoro«, saj so ugotovili, da zadeve ne gredo tako, kot so upali, da bodo.
Pot do popolnoma samo voznih avtomobilov naj bi po načrtih potekala po fazah, določenih s strani Mednarodnega združenja avtomobilskih inženirjev (Society of Automotive Engineers - SAE). Te so razdeljene na šest stopenj, od SAE 0 do SAE 5, pri čemer SAE 0 pomeni vožnjo brez avtomatizacije, torej to, kar počnemo zdaj z »navadnimi« avtomobili, SAE 1 pomeni »roke na volanu« oziroma deljen nadzor, SAE 2 pomeni vožnjo brez rok na volanu, SAE 3 vožnjo brez da voznik gleda na cesto, SAE 4 vožnjo brez »razmišljanja o cesti«, SAE 5 pa avtomobile, pri katerih volan ni več potreben. In kje smo zdaj? Nekje med SAE 1 in SAE 2, torej bi vozniki še vedno morali držati roke na volanu ali vsaj budno spremljati dogajanje v prometu. Dokler je šlo za testne vožnje, ki so jih izvajali proizvajalci vozil oziroma njihovi inženirji, je bilo vse skupaj kolikor toliko v redu, ko pa so ti sistemi prešli tudi v produkcijske avtomobile, torej tiste, ki jih lahko kupita Francelj in Micka, pa so se stvari malce spremenile. Omenjena F in M namreč zadeve ne poznata tako dobro in se, kljub opozorilom, ne zavedata nevarnosti do te mere kot inženirji, ki so stvar razvili. In ker so prvi kilometri v takšnih avtomobilih običajno dokaj obetavni, ljudje zelo pogosto »spustijo gard« in, namesto da bi nadzirali dogajanje na cesti, igrajo karte, jedo, berejo ali celo spijo.
V ZDA je bilo leta 2021 toliko poročil o nevarnem vedenju voznikov za volanom avtomobilov stopnje 2, da je ameriška Agencija za varnost v prometu (NHTSA) od proizvajalcev zahtevala, da začnejo poročati o prometnih nesrečah, ki so se zgodile, ko so bili ti sistemi vklopljeni. Prve ugotovitve, objavljene pred nekaj dnevi, so pokazale, da so bila vozila Tesla in Honda od leta 2021 vpletena v 273 oziroma 90 takšnih trčenj, največ nesreč pa se je zgodilo v Teksasu in Kaliforniji.
Teh 363 nesreč se zdi z vidika varnosti porazno veliko, tudi če jih postavimo v kontekst celotne prometne varnosti in jih primerjamo z več kot 40.000 smrtnimi žrtvami, kolikor so jih zahtevale ameriške ceste v let 2021. Poleg tega pa gre za nesreče, ki bi jih bilo v večini primerov mogoče preprečiti, če bi se vozniki držali pravil. A se jih ne… In zato se dogaja to, kar se že desetletja dogaja na marsikaterem tehnološkem področju - da tehnologija zmore precej več kot pa smo uporabniki sposobni »posvojiti«. In zato avtonomnih vozil še kar nekaj časa ne bo na cestah...
Vir: NHTSA