Zdaj je tudi največjim skeptikom jasno, da moramo nujno zmanjšati emisije ogljikovega dioksida (med drugim), sicer se nam slabo piše. A kot gredo stvari naprej tudi to ne bo dovolj za zaustavitev globalnega segrevanja. Najti bomo morali načine, kako količine CO
2 v zraku tudi zmanjšati.
S tem se ukvarja kar nekaj inštitucij in podjetij, med katerimi je tudi švicarski
Climeworks. Podjetje je pred nekaj leti postavilo prvi obrat z »negativno emisijo« - islandsko geotermalno toplarno so opremili tako, da je ta s pomočjo odvečne toplote in elektrike zajemala CO
2 iz zraka in ga zakopavala v tla. Projekt je dokaj uspešen, zato so se za tem lotili novega v
Italiji, kjer so postavili obrat v katerem iz zraka
zajemajo CO2 in ga kombinirajo z
vodikom, proizvedenim s pomočjo alkalne elektrolize, tako da nastane
metan. Ta se nato lahko uporabi kot vsak drugi zemeljski plin, a s to razliko, da je ta
ogljično nevtralen. Tovarna naj bi na ta način letno predelala okoli
150 ton ogljikovega dioksida.
Vse skupaj se seveda sliši dokaj zanimivo, toda… Kaj pomeni 150 ton? Malce preračunajmo. Zaradi lažjega računanja vzemimo, da naš avtomobil proizvede
100 g CO2 na kilometer, kar je relativno malo, saj tega
ne dosega prav veliko avtomobilov, ki so trenutno na trgu. To pomeni, da bo v desetih kilometrih v zrak spustil kilogram CO
2, eno tono pa v 10.000 kilometrih. Če vzamemo, da letno prevozimo
30.000 kilometrov, je to nekako
tri tone CO2. Omenjena tovarna naj bi letno predelala
150 ton CO2 kar pomeni, da bo v metan spremenila izpuste, ki jih
letno povzroči petdeset avtomobilov.
Vse skupaj torej niti kapljica v morje ni, če pa k temu dodamo še visoke stroške, stvar ni več tako privlačna. Tovarna je sicer zgrajena modularno in jo je menda mogoče dokaj preprosto razširiti, a tudi če jo podeseterijo, bo še vedno predelala le za 50 avtomobilov CO
2 letno. A nekje je bilo treba začeti… In kako daleč smo zdaj?
Pravzaprav je bil napredek kar precejšen. Sistem »
neposrednega zajemanja zraka« (direct air capture – DAC)
Orca, ki so ga na Islandiji zagnali lani jeseni, je sposoben letno »posesati« toliko ogljikovega dioksida kot ga letno proizvede dobrih
1300 avtomobilov. Zadeva očitno dobro deluje, zato je podjetje Climeworks zdaj začelo graditi še drugi komercialni obrat, imenovan
Mammoth, ki bo prav tako uporabljal modularno arhitekturo in je zasnovan tako, da bo vsako leto absorbiral
36.000 ton CO2, torej devetkrat več od obstoječega. Gradnja bo predvidoma trajala od 18 do 24 mesecev, podobno kot v primeru Orca pa se bo za delovanje sistemov za neposredno zajemanje in shranjevanje zraka uporabljala energija iz obnovljivih virov.
Je to nekaj, s čemer smo lahko zadovoljni? Ja in ne. Ideja, v pomanjkanju ali kot dopolnilo drugih, pravzaprav ni slaba, saj je vsako zmanjšanje dobrodošlo, a številke so še daleč od vzpodbudnih.
Mednarodna agencija za energijo meni, da bi morali, če bi hoteli pozitivne spremembe, do leta 2030 zmanjšati količino CO
2 v ozračju za
10 milijonov ton letno, kar je gromozanska številka napram
40.000 tonam, kolikor jih boxsta letno zmogla najnovejša »sesalnika«. A kot smo zapisali, nekje je treba začeti.
Vir:
Climeworks