Kdo je hitrejši?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 13. 02. 2018 05:15:00, Kategorija: Trendi

Če vas kdo vpraša, kdo je hitrejši, avtomobil ali helikopter, se boste najverjetneje odločili za slednjega. A ni tako! Zakaj? Zaradi fizike, seveda…

Kdo je hitrejši?

Logika nam nekako narekuje, da je potovanje po zraku hitrejše od potovanja na zemlji. V zraku ni ovinkov, ni slabih cest, slabega oprijema ampak je vse ravno, brez trenja in več ali manj prosto. In zato so letala praviloma hitrejša od avtomobilov. Kaj pa helikopterji? Pri njih so stvari precej bolj zapletene.

Zelo poenostavljeno povedano helikopter vzleti takrat, ko je vzgonska sila, ki jo povzročijo vrteče se lopatice na rotorju, večja od sile teže helikopterja. Ko sta sili enaki, bo helikopter lebdel, če vzgonska sila manjša, se bo spuščal. Kaj pa če hočemo helikopter pognati naprej? V tem primeru ga pilot nagne rahlo naprej,  s čemer nagne tudi rezultanto sil, ki helikopterja ne potiska več le navzgor ampak tudi naprej. Nekako logično…

Kako pa je s hitrostjo letenja naprej? Logika nam pove, da hitreje kot se bo vrtel rotor, hitreje bo letel helikopter, svoje pa seveda mora narediti tudi kot, pod katerim leti. Rezultanta sil je namreč odvisna tudi od njega. Zdi se torej, da bo helikopter najhitrejši, ko bo vsa sila rotorja usmerjena tako, da bo helikopter potiskala naprej. A na žalost ni tako, saj helikopter v tem priemru sploh ne bi letel. Stvari so neprimerno bolj zapletene. Ko se lopatice rotorja vrtijo, se desna stran vrti v smeri gibanja helikopterja, leva pa v nasprotni. In ker se desna giblje v smeri gibanja, ustvarja večji pretok zraka kot leva, ki se giblje v nasprotno smer. Vse skupaj lahko primerjamo z letalom, ki bi imel eno krilo obrnjeno naprej, drugo pa nazaj, kar je seveda neumnost, saj bi s tem povzročili neenakomeren vzgon. Ker to seveda ne gre, se ta pojav pri helikopterji kompenzira s spreminjanjem nagnjenosti lopatic rotorja. A ta kompenzacija ni vsemogoča in odpove pri približno 400 km/h. Druga omejitev je hitrost zvoka. Pa ne tista, ki bi jo dosegel helikopter sam ampak hitrost lopatic rotorja. Te obremenitev, ki bi nastopile pri prebitju zvočnega zidu, ne bi preživele.

Kaj pa avtomobili? Ta ima seveda svoje hitrostne omejitve, povezane z aerodinamiko, oprijemom in še čem, a nimajo tako ostro postavljene meje. In zato je avtomobil lahko hitrejši.

Vas zanimajo podrobnosti? Spodnji video jih lepo razloži in je prava poslastica za ljubitelje letenja.

Vir: Real Engineering

preberite še to

Trendi
Enoročna pica

Enoročna pica

Končno priprava, s katero lahko pico režemo in jemo z eno roko.

Trendi
A1 Slovenija prvi v Evropi

A1 Slovenija prvi v Evropi

Promocijska vsebina
Tehnologija, ki ...

Trendi
Les ni pomemben

Les ni pomemben

Kakovost zvoka akustične kitare sploh ni odvisen od vrste lesa, iz katere je narejena.

Trendi
Spotify za v avto

Spotify za v avto

Spotyfy naj bi še letos na trg poslal napravo, ki bo to glasbeno storitev prenesla tudi v avtomobile.

Trendi
Izdal ga je Garmin

Izdal ga je Garmin

Najetega morilca našli s pomočjo njegove pametne ure…

Trendi
Nevarnost ne-cepljenja

Nevarnost ne-cepljenja

WHO: »Cepilno oklevanje« je ena od desetih največjih globalnih zdravstvenih groženj.

Trendi
Ste slišali za Dramathon?

Ste slišali za Dramathon?

Gre za maraton, namenjen ljubiteljem viskija, poteka mimo destilarn, nagrada pa je seveda viski.

Trendi
Bomo dobili Google ure?

Bomo dobili Google ure?

Google je od Fossila kupil tehnologijo, ki jo ta uporablja v pametnih urah.

Trendi
Največje vetrna turbina

Največje vetrna turbina

Ameriški GE se je lotil izdelave največje vetrne turbine na svetu. Visoka bo za tri četrtine Eifflovega...

Trendi
Glina proti debelosti

Glina proti debelosti

Bomo hujšali tako, da bomo za desert pojedli malo gline? Zelo verjetno...

Trendi
Bird Box bedaki

Bird Box bedaki

YouTube po seriji nesreč po novem prepoveduje »izzive« v slogu Bird Boxa in podobnih neumnosti.

Trendi
Bolj uporabna ura

Bolj uporabna ura

Pametne ure so uporabne, a včasih nanje težko vidimo. Zakaj jih ne bi nosili tako…