Ko je 29. oktobra lani v Indoneziji strmoglavilo letalo Boeing 737 Max 8 in je pri tem umrlo 189 ljudi, so reakcije potekale kot vedno. Najprej smo si vsi rekli: »Uh, ubogi ljudje«, čez čas pa: »No ja, se zgodi, a je letenje še vedno bolj varno kot cesta…«. A ko je le nekajn mesecev kasneje, točneje 10. marca letos V Etiopiji strmoglavilo drugo letalo istega tipa in je umrlo 157 ljudi, pa komentarji niso bili več tako pasivni. Da bi v tako varni letalski dobi v le nekaj mesecih strmoglavili dve enaki letali, je precej sumljivo.
Letalske družbe so seveda hitro odreagirale in prizemljile vsa svoja letala tega tipa, od Boeinga pa zahtevale pojasnilo ion seveda popravilo oziroma odpravo težav. In kaj je bil razlog za strmoglavljenje? Več v spodnjem videu, na tem mestu pa le na kratko.
Boing ima velikega rivala z imenom Airbus. Ta je leta 2010 napovedal posodobitev svojega najbolj priljubljenega modela A320. V nov model imenovan A320neo naj bi vgradil povsem novo vrsto motorjev, ki so precej večji od obstoječih, a za 15 odstotkov varčnejši, kar je velim prihranek. Nadgradnja naj ne bi občutno spremenila upravljanje letala, tako da bi piloti lahko z njim leteli z minimalnim dodatnim šolanjem. Varčnejši motorji bi lahko letalskim družbam precej znižali stroške, kar je v takšnih konkurenčnih pogojih, ki vladajo v letalskem prometu, izjemno pomembno.
Napoved je seveda resno zaskrbela odgovorne pri Boeingu in seveda so morali poiskati odgovor. In najočitnejši je bil nadgradnja motorjev na njihovem podobnem modelu Boeingu 737-800. A zadeve niso bile tako preproste. A320 je precej višji od Boeinga 737-800 in namestitev večjega motorja Airbusu ni predstavljala težav. Pri 737-800 pa ni šlo tako preprosto, saj za motor ni bilo dovolj prostora. Zato so se odločili, da motor preprosto – dvignejo. In to do te mere, da je njegov gornji rob celo nekoliko nad krilom. Rešitev so vpeljali, jo zelo hitro certificirali pri Ameriški zvezni upravi za letalski promet (FAA) in začeli oglaševati. Tudi s trditvami, da se tudi njihov model ne razlikuje veliko od prejšnjega in da se pilotom ne bo treba veliko izobraževati. In uspelo jim je, saj je 737 Max 8, kot se je nov model imenoval, že leta 2012 postal najbolje prodajano letalo tega segmenta na svetu.
A zadeve niso bile tako »čiste«. Dvig motorja je namreč povzročil, da je nos ob vzletu »vleklo« preveč navzgor, kar je lahko pomenilo nevarnost. In namesto da bi zadevo rešili na tehnološki ravni, so jo rešili s pomočjo programske opreme, ki je v primeru prestrmega dviga spustila nos letala. A te nove funkcije, ki nosi kratico MCAS, Boeing ni ravno oglaševal, saj je govorila o tem, da nov model le ni tako podoben staremu. Veliko pilotov je bilo tako za nov model deležnega le dvournega šolanja preko tabličnega računalnika in to je bilo vse. In v tem materialu ni bil MCAS niti omenjen.
Vse skupaj ne bi bilo tako hudo, če bi MCAS res deloval tako, kot je treba. A leta 2018 se je več ameriških pilotov začelo pritoževati, da je letalo kar samo od sebe začelo spuščati nos. In da so imeli kar nekaj težav. In potem sta prišli omenjeni dve nesreči…
Za izboljšanje uporabniške izkušnje ta spletna stran uporablja piškotke. Poleg piškotkov,
ki zagotavljajo funkcionalnost spletne strani, uporabljamo tudi piškotke
za potrebe spletne analitike in integracijo socialnih omrežij.