Je elektrika boljša?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 19. 10. 2019 08:54:00, Kategorija:

So električni avtomobili res okolju bolj prijazni? So! Če…

Je elektrika boljša?

Debata o tem ali so električni avtomobili res bolj »zeleni« od tistih z motorji z notranjim izgorevanjem, se vlečejo že leta. Vsem je jasno, da električni avtomobil kot tak ne povzroča emisij vsega neželenega, kar »izpihnejo« bencinci in dizli, toda ker električni avtomobili za svoje delovanje potrebujejo elektriko, proizvodnja te pa je vse prej kot čista, tudi električni avtomobili niso čisto brezmadežni. Toda kaj pomeni ta »čisto brezmadežni« v primerjavi z motorji z notranjim izgorevanjem? So bolšji za polovico, tretjino, četrtno? So sploh boljši?

S tem se je malce pozabaval zdaj že naš stari znanec Jason Fenske, ki ima na YouTubu zanimiv kanal, imenovan Engineering Explained. Zanimalo ga je, kako energetsko učinkovite in čiste so različne vrste avtomobilov – električni, vodikovi, hibridni in bencinski/dizelski, pri čemer je upošteval tako porabo teh vozil kot tudi kolik odstotek začetne energije (nafta, elektrarne, zemeljski plin) je dejansko uporaben za pogon vozila ter iz vsega skupaj izračunal, koliko kilometrov je mogoče prevoziti z enako enoto goriva in koliko emisij proizvede ta pot. Izračun je seveda izveden s kar nekaj poenostavitvami, saj vsi avtomobili, ne glede na tehnologijo, niso enako učinkoviti in enako valja tudi za energetske vire, a osnovna logika je dokaj blizu realnemu.

In kaj je ugotovil? Da, električni avtomobili so, vsaj kar zadeva energente, okolju bolj prijazni od ostalih. Glede CO2 so dva- do štirikrat bolj prijazni, glede žvepla ogljikovega monoksida, dušikovega oksida, trdih delcev in ogljikovodikov pa seveda še bolj, saj teh emisij pri električnih avtomobilih sploh ni. Več v spodnjem videu.


Do tu vse lepo in prav, kaj pa proizvodnja teh avtomobilov? Jason se je spopadel tudi s to temo, o kateri govori drugi video. V njem je slika drugačna. Če odmislimo baterijo, je okoljski vpliv električnih vozil in vozil z motorji z notranjim izgorevanjem več ali manj enak. A baterije ne moremo odmisliti, saj električni avtomobil brez nje ne deluje. Proizvodnja teh baterij pa je okolju precej zoprna. Že manjša baterija poveča skupno emisijo zaradi proizvodnje za polovico, proizvodnja večjih baterij pa ta faktor poveča na 2,75. In kaj to pomeni v praksi? Kdaj bo električni avtomobil bolj »zelen« od tistih na mrtve dinozavre? Vse je odvisno od načina pridobivanja električne energije zanje. Če je velik del te energije iz obnovljivih virov, bo ta čas nižji (od 1,7 do 3,6 let), če pa je obnovljivih oziroma okolju prijaznih virov (veter, sonce, jedrske centrale) manj, pa se ta čas precej poveča (5,4 do kar 17 let).


Torej – tematika je daleč od črno-bele.

Vir: Engineering Explained/YouTube