Deset minut za 480 km?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 13. 10. 2022 08:12:00, Kategorija: Avto tech

Manjše baterije, vsaj enak doseg, hitro polnjenje in nižja cena…

Deset minut za 480 km?
Ko se pogovarjamo o električnih avtomobilih sta najpogostejši vprašanji njihov doseg in čas polnjenja. Za povečanje dosega bi logičen odgovor na prvi pogled bil, da se v avtomobile pač vgrajujejo večje baterije. A zadeva ni tako preprosta. Večje baterije namreč zahtevajo podajšanje že tako dolgega časa polnjenja, poveča pa se tudi poraba ključnih surovin, kot so kobalt, grafit in litij. Kaj torej narediti?

Odgovor, ki najprej pade na pamet je, da potrebujemo baterije večje energijske gostote, kar po domače pomeni, da bomo vanje lahko »spravili več elektrike«, hkrati pa moramo iskati nove načine polnjenja, ki bodo to opravili v sprejemljivem času. Znanstveniki z univerze v Pensilvaniji (Penn State), ki že nekaj časa sodijo v vrh tega področja, so včeraj predstavili Li-ionsko baterijo visoke gostote, ki jo je mogoče napolniti v približno 10 minutah.

Napredek je delo ekipe inženirjev pod vodstvom Chao-Yanga Wanga, ki je v zadnjih letih poskrbela za nekaj precej impresivnih dosežkov. Leta 2016 se je ekipa lotila vprašanja težav delovanja litijevih baterij v hladnih podnebnih razmerah. S pomočjo nikljeve folije so izdelali mehanizem za samoregulacijo temperature, ki baterijo pri temperaturah pod ničlo hitro segreje in ji omogoči normalno delovanje. Tehnologijo so nato leta 2019 nadgradili in prilagodili tudi za polnjenje litijeve baterije pri visokih temperaturah, takšnih, ki običajno povzročijo njeno degradacijo. Pri tem so ponovno uporabili tanko nikljevo folijo, skozi katero se s pomočjo pretoka elektronov ta segreje v le 30 sekundah, nato pa izredno hitro spet ohladi.

Vse te izsledke so nato uporabili pri razvoju prototipu nove baterije z večjo energijsko gostoto, ki naj bi, v kombinaciji s hitrim polnjenjem, omogočila doseg med 320 in 480 km po vsega desetih minutah polnjenja. Najnovejša različica ima energijsko gostoto 265 Wh/kg, kar je precej več kot 209 Wh/kg pri prejšnji različici, za hitrejše polnjenje pa se ponovno uporablja pomoč grelnega elementa iz nikljeve folije. Prototipno baterijo je mogoče napolniti do 70% v 11 minutah v 2000 ciklih, kar naj bi ustrezalo pol milijona prevoženim kilometrom samo s hitrim polnjenjem. Po mnenju ekipe ta nova baterijska tehnologija odpira vrata cenejšim, manjšim in energetsko učinkovitejšim baterijskim paketom, ki jih je mogoče hitro napolniti. Električna vozila bodo tako lahko imela namesto 150 kWh paketov vgrajene le 50 kWh, ki bodo nudile enak doseg. »Manjše baterije s hitrejšim polnjenjem bodo občutno znižale stroške baterij in uporabo ključnih surovin, kot so kobalt, grafit in litij, kar bo omogočilo množično uporabo cenovno dostopnih električnih avtomobilov," je dejal Wang.

Raziskava je bila objavljena v publikaciji Nature.

Vir: Pennsylvania State University

preberite še to

Avto tech
Tako so jih zaganjali

Tako so jih zaganjali

V devetdesetih letih je zagon dirkalnika Formule 1 trajal – več ur…

Avto tech
Cilja ne bomo dosegli

Cilja ne bomo dosegli

Evropska unija bo po trenutnih podatkih močno zaostala za svojim ciljem vzpostavitve 3,5 milijona javno dostop...

Avto tech
Zakaj bi nekdo razvijal nekaj takega?

Zakaj bi nekdo razvijal nekaj takega?

Ford je pred časom vložil patentno prijavo za tehnologijo, ki nevtralizira vonj novega avtomobila.

Avto tech
Je šlo na potep

Je šlo na potep

Kolesu tovornjaka je bilo dovolj monotonih potovanj s »težkimi bremeni na hrbtu«… In je &sc...

Avto tech
Matematika ne laže

Matematika ne laže

Osnovnošolski fizikalni dokaz za to, da je razlika med 130 km/h in 150 km/h pri trku ogromna.

Avto tech
Celoten pogon kar v kolesih?

Celoten pogon kar v kolesih?

Zasnova kolesa z neposrednim potiskom bi nadomestila celoten pogonski sklop… Trdi avtor…

Avto tech
Tale ga pa žge...

Tale ga pa žge...

Ni vse v motorju... Tudi znati je treba...

Avto tech
Citroënovo nagajanje

Citroënovo nagajanje

Zanimiva zgodba o tem, kako je podjetje med II. svetovno vojno sabotiralo Nemce.

Avto tech
Motocikel, za katerega ne potrebujete čelade

Motocikel, za katerega ne potrebujete čelade

Po BMW-ju je še en nemški proizvajalec lansiral »motocikel brez čelade«.

Avto tech
Bujenje ni ravno dobra rešitev

Bujenje ni ravno dobra rešitev

Če kdaj na križišču vidite kakšen avtomobil s »poduhovljenim« voznikom, ki je zaspal...

Avto tech
»Fantom« končno ujet

»Fantom« končno ujet

Češka policija je po šestih letih le ujela voznika, ki se je po cestah vozil s čisto pravim - &n...

Avto tech
10 najboljših ameriških »mišičnjakov«

10 najboljših ameriških »mišičnjakov«

Ameriški noro močni avtomobili imajo tudi pri nas veliko navdušencev. Zbrali smo deset najb...