Je širjenje avtocest res potrebno?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 24. 02. 2025 05:19:00, Kategorija: Avto tech

Ponekod se je izkazalo, da jih je celo bolje odstraniti...

Je širjenje avtocest res potrebno?
Avtoceste so vsekakor najbolj priročen in (vsaj pri nas) najhitrejši način potovanja med mesti. Zato je seveda fino, da jih imamo čim več, mar ne? Ja in ne. Pri vsem skupaj namreč naletimo na paradoks, ki ga že nekaj let opažamo tudi pri nas, posebej v okolici večjih mest – več kot imamo avtocest, večja gneča je na njih. Zakaj? Kakšna je rešitev?

Razlog je seveda jasen – ker je potovanje po avtocesti hitrejše kot po lokalnih cestah, se za pot po njej odločijo tudi tisti, ki so pred tem uporabljali druge načine za pot od A do B. Recimo tisti, ki so se prej vozili po stranskih cestah, ali pa tisti, ki so pred tem uporabljali javni transport, tisti, ki so zaradi prometa delali od doma… In smo, kjer smo.

Kako problem rešiti? Najprej nam seveda pade na pamet širjenje obstoječih avtocest v smislu dodajanja voznih pasov na mestih zastojev. A zadeva, kot lahko vidite in slišite v spodnjem videu, v praksi ne deluje. Zastoji se, kot smo zapisali, najpogosteje pojavljajo v okolici večjih mest. Dodajanje voznih pasov sicer res pomeni boljšo povezanost predmestij s centri mest, kar je dobro, pomeni pa tudi, da postajajo predmestja zaradi boljše prometne povezanosti bolj atraktivna, zato se tja seli vedno več ljudi, kar seveda pomeni vedno več avtomobilov – in čez nekaj let smo tam, kjer smo bili.

Kaj lahko naredimo? Ena od rešitev je vsekakor izboljšanje sistemov javnega transporta, a tudi to je več ali manj le zasilna rešitev, saj bodo nekateri potniki res pričeli uporabljati javni transport, jih bodo pa na cestah nadomestili drugi, ko bodo ugotovili, da ni pretirane gneče. Razen tega pa javni transport večinoma ni rešitev za potnike iz predmestij, saj jih preprosto ne more dovolj dobro »pokriti«. Kaj še lahko naredimo? Lahko se gremo »prisile« in obdavčimo potnike, ki uporabljajo avtoceste v času prometnih konic, kar do neke mere lahko deluje in mogoče vzpodbudi ljudi, da recimo delajo od doma, če lahko. Še bolj logična rešitev je, da se pri urbanističnem načrtovanju upošteva princip »gore in Mohameda« - če imajo potniki težavo priti od točke A (dom) do točke B (služba), je rešitev morda v tem, da se točka B, torej služba, premakne bližje točki A. A tega z gradnjo novih in širših avtocest ne bomo dosegli.

Kaj pa... Če dodajanje avtocestnih pasov v končni fazi povzroči povečanje prometa se lahko vprašamo, ali bi odstranjevanje teh pasov povzročilo njegovo zmanjšanje. Sliši se čudno, a praksa je pokazala, da zadeva deluje. Ko so v ameriškem Bostonu v zvezni državi Massachusetts v devetdesetih zožili eno od vpadnic in jo nadomestili v bulvarjem za pešce, kolesarje  in avtobuse, so se zastoji zmanjšali za kar 62 odstotkov. Ideja se je tako dobro obnesla, da je ameriški senat nato potrdil 30 milijard dolarjev vreden projekt, v okviru katerega bodo odstranili še nekaj avtocest oziroma vpadnic v velika mesta.

Bi se reševanja prometnih težav lahko lotili tako, da bi rušili vpadnice v velika mesta? Mogoče. Podjetja in uradi, ki so sedaj v mestih, bi uvideli, da zaposleni ne morejo do njih in jim ne bi preostalo drugega, kot da se preselijo bližje njim. In če bi hkrati s tem poskrbeli še za učinkovit in cenovno dostopen javni transport, bi zadeva celo lahko delovala. Tudi pri nas…

Vir: Voy/YouTube

preberite še to

Avto tech
Kako dolgo »živijo« baterije v priključnih hibridih?

Kako dolgo »živijo« baterije v priključnih hibridih?

Analiza podatkov ADAC o stanju baterije kaže dobro vzdržljivost, vendar obstajajo precejšnje razlike me...

Avto tech
Ceneje kot če bi ga kopali!

Ceneje kot če bi ga kopali!

Nove tehnologije pridobivanja litija iz iztrošenih baterij to počnejo ceneje, kot ga je mogoče kupiti.

Avto tech
Zanimivo zdravilo proti potovalni slabosti

Zanimivo zdravilo proti potovalni slabosti

Dovolj je minuta »zvočne začimbe«...

Avto tech
Čakanje namesto kazni

Čakanje namesto kazni

V Estoniji boste zaradi prehitre vožnje morali na obvezno čakanje

Avto tech
Zaviranje z motorjem ni škodljivo

Zaviranje z motorjem ni škodljivo

Vam je kdo rekel, da zaviranje z motorjem ni dobro, saj se s tem avtomobil uničuje? No – ni res. Zakaj?

Avto tech
Vsa čast Henryju!

Vsa čast Henryju!

Če ga ne bi bilo, bi jo voznica precej huje odnesla…

Avto tech
Je polnilnica prosta? Vprašajte Zemljevide.

Je polnilnica prosta? Vprašajte Zemljevide.

Googlovi Zemljevidi bodo uporabljali umetno inteligenco za napovedovanje, ali bodo polnilniki za električna vo...

Avto tech
Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Bi tole idejo počitniške prikolice iz leta 1974 veljalo obuditi?

Avto tech
Lesene zavore - ja, tudi to je mogoče

Lesene zavore - ja, tudi to je mogoče

Si lahko zamislite, da vam nekdo proda avtomobil z lesenimi zavornimi oblogami?

Avto tech
Takšna pa je nova katrca!

Takšna pa je nova katrca!

Renault je, po slavni petici, ponovno obudil še en, pri nas nekdaj verjetno najbolj priljubljen model -...

Avto tech
Napačna prestava

Napačna prestava

Če hočeš, da gre avto naprej, mora biti v ustrezni prestavi…

Avto tech
Matematično bočno parkiranje

Matematično bočno parkiranje

A veste, da obstaja matematična formula bočnega parkiranja?