Navigacija nas dobesedno poneumlja

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 13. 05. 2024 06:09:00, Kategorija: Avto tech

Navigacijske naprave zmanjšujejo umski napor, ki ga je potrebno vložiti za to, da pridemo iz točke A v točko B. In znanstveniki lahko to sedaj tudi izmerijo.

Navigacija nas dobesedno poneumlja
Nevroznanstveniki University College London (UCL) so, skupaj z znanstveniki še nekaterih drugih uglednih inštitucij, pred časom izvedli raziskavo o tem, kako naši možgani procesirajo omrežja, kot je recimo cestno. V študiji so nekaj ducat prostovoljcev poslali na sprehod v londonsko četrt Soho. Vsi so bili tam prvič, četrt pa so znanstveniki izbrali zato, ker so ulice in ceste v njej zelo gosto posejane, na njih pa je veliko barov in restavracij, skratka, scenografija je zelo barvita in razgibana. Vsak posameznik je nato reševal test o tem, kako dobro je spoznal to področje. Po pričakovanjih so bili rezultati popolnoma neuporabni, saj nekoga, ki se je izgubil, ni s miselno testirati.

Naslednji dan so testne osebe poslali na navidezni sprehod s pomočjo interaktivnega filma, hkrati pa merili njihovo možgansko aktivnost s pomočjo naprave, ki meri pretok s kisikom bogate krvi v možganih, kar znanstveniki menijo, da označuje povečano možgansko aktivnost. Najprej so testne osebe morale same pogruntati, kako priti do neke destinacije, do tja pa so se sprehajale tako, da so na vsakem križišču pritisnile gumb, ki jih je obrnil v želeno smer. »Test je spominjal na situacijo, ko ste sovoznik v avtomobilu, voznik pa vas na vsakem križišču sprašuje, kam naj zavije. Vse skupaj ni bilo ravno sproščujoče,« je zadevo komentiral eden od udeležencev raziskave. Drugo polovico svojega interaktivnega sprehoda so imeli udeleženci bolj preprosto nalogo, saj so le sledili temu, kar jim je povedala navigacijska naprava.

Rezultati so bili zelo nazorni. Ko so udeleženci morali aktivno razmišljati o tem, kam zaviti, se je to razmišljanje odražalo na povečani aktivnosti v njihovem hipokampusu, torej delu možganov, ki je povezan s spominom in prostorsko orientacijo. Zadeva je šla celo tako daleč, da se je iz možganske aktivnosti točno videlo, kdaj na svoji poti so udeleženci naleteli na večjo gostoto cest in s tem več možnosti poti do cilja, saj se je v tem primeru aktivnost še bolj povečala. Skratka – bolj kompleksna je bila pot do cilja, več je bilo aktivnosti v hipokampusu.

Kaj pa, ko so udeleženci sledili navigaciji oziroma »po naše« GPS-u? V tem primeru v hipokampusu ni bilo zaznati povečane aktivnosti, saj ta za sledenje ukazom oziroma navodilom očitno ni potrebna.

Raziskava, ki je bila objavljena v reviji Nature Communications, je potrdila izsledke nekaterih prejšnjih. V eni od njih so znanstveniki ugotovili, da se je pri voznikih londonskih taksijev zaradi tisočev cest, po katerih vozijo, povečala količina sive možganovine v hipokampusu.

Druga stvar, ki je pomembna pri omenjeni raziskavi je ta, da s tem, ko la v primeru, ko ne vemo kam, le pogledamo na mobilni telefon, izgubljamo sposobnost prostorske navigacije. Stvar je baje podobna mišični neaktiovnosti, kjer mišice vsled neuporabe atrofirajo. »To pa zagotovo ni zdravo. Mogoče pa bi bilo bolje, če se poskusimo znajti brez navigacije in malce potreniramo naše možgane,« meni Hugo Spiers, vodilni znanstvenik v raziskavi.

Navigacijske naprave imajo seveda svoje dobre lastnosti. Če ne drugega zmanjšajo raven stresa, saj nas (običajno) pripeljejo na cilj brez tavanja naokoli. Je pa tudi res, da se raven stresa krepko poveča, če ga navigacija pihne mimo. Mogoče zato, ker moramo v trenutku in »brez segrevanja« iz stanja sledenja navodilom preiti v stanje samostojnega razmišljanja. To pa je naporno… ▪

preberite še to

Avto tech
Bencin in dizel

Bencin in dizel

Zamislite si avtomobil, ki ga hkrati poganjata bencin in dizel. Sliši se nenavadno, a deluje, in celo p...

Avto tech
Mobilni bordeli?

Mobilni bordeli?

Avtonomni avtomobili bodo marsikaj spremenili. Tudi javne hiše…

Avto tech
Trobiš? Čakaj!

Trobiš? Čakaj!

Policija v Mumbaju se je nepotrebnega trobljenja lotila na izviren »kaznovalni« način.

Avto tech
Zakaj so na tem mestu ravni?

Zakaj so na tem mestu ravni?

Ste se kdaj vprašali, zakaj je rob avtomobilskega blatnika večinoma raven?

Avto tech
Namesto mreže – avto

Namesto mreže – avto

Reševalci avtomobila iz reke so dobili dodaten bonus za dobro opravljeno delo…

Avto tech
Če ne gre mimo, gre pa skozi

Če ne gre mimo, gre pa skozi

Kaj narediti, če nekdo zaustavi avtomobil na prehodu za pešce? Tole!

Avto tech
Manj dizelske porabe

Manj dizelske porabe

Priprava, ki s pomočjo vodika zmanjša porabo in emisije velikih dizelskih motorjev

Avto tech
Čakanje namesto kazni

Čakanje namesto kazni

V Estoniji boste zaradi prehitre vožnje morali na obvezno čakanje

Avto tech
Najdaljši tovornjak

Najdaljši tovornjak

Tako je videti najdaljši dovoljeni »cestni vlak« v Avstraliji. Kako dolgi pa so nedovoljeni...

Avto tech
Bolj opazni prometni znaki

Bolj opazni prometni znaki

Prometnih znakov je toliko, da jih včasih sploh ne zaznamo več. Je potrebna sprememba?

Avto tech
Čisto nalivanje olja

Čisto nalivanje olja

Olje je mogoče tudi brez lijaka naliti tako, da ostane motor čist...

Avto tech
Olje za 30.000 kilometrov

Olje za 30.000 kilometrov

Zadnje čase se na trgu pojavljajo motorna olja, ki naj bi brez težav držala tudi več kot 30.000 kilometrov. Ka...