Navigacija nas dobesedno poneumlja

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 13. 05. 2024 06:09:00, Kategorija: Avto tech

Navigacijske naprave zmanjšujejo umski napor, ki ga je potrebno vložiti za to, da pridemo iz točke A v točko B. In znanstveniki lahko to sedaj tudi izmerijo.

Navigacija nas dobesedno poneumlja
Nevroznanstveniki University College London (UCL) so, skupaj z znanstveniki še nekaterih drugih uglednih inštitucij, pred časom izvedli raziskavo o tem, kako naši možgani procesirajo omrežja, kot je recimo cestno. V študiji so nekaj ducat prostovoljcev poslali na sprehod v londonsko četrt Soho. Vsi so bili tam prvič, četrt pa so znanstveniki izbrali zato, ker so ulice in ceste v njej zelo gosto posejane, na njih pa je veliko barov in restavracij, skratka, scenografija je zelo barvita in razgibana. Vsak posameznik je nato reševal test o tem, kako dobro je spoznal to področje. Po pričakovanjih so bili rezultati popolnoma neuporabni, saj nekoga, ki se je izgubil, ni s miselno testirati.

Naslednji dan so testne osebe poslali na navidezni sprehod s pomočjo interaktivnega filma, hkrati pa merili njihovo možgansko aktivnost s pomočjo naprave, ki meri pretok s kisikom bogate krvi v možganih, kar znanstveniki menijo, da označuje povečano možgansko aktivnost. Najprej so testne osebe morale same pogruntati, kako priti do neke destinacije, do tja pa so se sprehajale tako, da so na vsakem križišču pritisnile gumb, ki jih je obrnil v želeno smer. »Test je spominjal na situacijo, ko ste sovoznik v avtomobilu, voznik pa vas na vsakem križišču sprašuje, kam naj zavije. Vse skupaj ni bilo ravno sproščujoče,« je zadevo komentiral eden od udeležencev raziskave. Drugo polovico svojega interaktivnega sprehoda so imeli udeleženci bolj preprosto nalogo, saj so le sledili temu, kar jim je povedala navigacijska naprava.

Rezultati so bili zelo nazorni. Ko so udeleženci morali aktivno razmišljati o tem, kam zaviti, se je to razmišljanje odražalo na povečani aktivnosti v njihovem hipokampusu, torej delu možganov, ki je povezan s spominom in prostorsko orientacijo. Zadeva je šla celo tako daleč, da se je iz možganske aktivnosti točno videlo, kdaj na svoji poti so udeleženci naleteli na večjo gostoto cest in s tem več možnosti poti do cilja, saj se je v tem primeru aktivnost še bolj povečala. Skratka – bolj kompleksna je bila pot do cilja, več je bilo aktivnosti v hipokampusu.

Kaj pa, ko so udeleženci sledili navigaciji oziroma »po naše« GPS-u? V tem primeru v hipokampusu ni bilo zaznati povečane aktivnosti, saj ta za sledenje ukazom oziroma navodilom očitno ni potrebna.

Raziskava, ki je bila objavljena v reviji Nature Communications, je potrdila izsledke nekaterih prejšnjih. V eni od njih so znanstveniki ugotovili, da se je pri voznikih londonskih taksijev zaradi tisočev cest, po katerih vozijo, povečala količina sive možganovine v hipokampusu.

Druga stvar, ki je pomembna pri omenjeni raziskavi je ta, da s tem, ko la v primeru, ko ne vemo kam, le pogledamo na mobilni telefon, izgubljamo sposobnost prostorske navigacije. Stvar je baje podobna mišični neaktiovnosti, kjer mišice vsled neuporabe atrofirajo. »To pa zagotovo ni zdravo. Mogoče pa bi bilo bolje, če se poskusimo znajti brez navigacije in malce potreniramo naše možgane,« meni Hugo Spiers, vodilni znanstvenik v raziskavi.

Navigacijske naprave imajo seveda svoje dobre lastnosti. Če ne drugega zmanjšajo raven stresa, saj nas (običajno) pripeljejo na cilj brez tavanja naokoli. Je pa tudi res, da se raven stresa krepko poveča, če ga navigacija pihne mimo. Mogoče zato, ker moramo v trenutku in »brez segrevanja« iz stanja sledenja navodilom preiti v stanje samostojnega razmišljanja. To pa je naporno… ▪

preberite še to

Avto tech
Kako varno spremeniti vozni pas

Kako varno spremeniti vozni pas

Imate težavo oceniti razdaljo v vzvratnem ogledalu? Poskusite s tem »trikom«

Avto tech
Napačna prestava

Napačna prestava

Če hočeš, da gre avto naprej, mora biti v ustrezni prestavi…

Avto tech
Električno kolo za mlade pustolovce!

Električno kolo za mlade pustolovce!

Schwinn se z modelom Hurricane vrača 70. leta... A k nam šele, ko bo malce »upočasnil«...

Avto tech
Samozavesten z razlogom

Samozavesten z razlogom

Promocijska vsebina
Škoda Eny...

Avto tech
Je mrtev človek tudi potnik?

Je mrtev človek tudi potnik?

Kaj se zgodi, ko zakonodaja ne predvidi vseh možnosti…

Avto tech
Električni štirikolesnik s pedali

Električni štirikolesnik s pedali

Pedalno-električno vozilo Frikar razširja svojo prisotnost po Evropi

Avto tech
Nazaj k motorističnim koreninam?

Nazaj k motorističnim koreninam?

Bo Škoda obudila izdelavo motornih koles? Namigi obstajajo…

Avto tech
5 mitov o priključnih hibridih, ki so daaaaaleč od resnice
Avto tech
Tole pa ni bil hec

Tole pa ni bil hec

Menda je voznik med vožnjo izgubil zavest…

Avto tech
To ni več nesreča, to je že mojstrovina.
Avto tech
Križ vseh križev

Križ vseh križev

To pravzaprav ni več avtocestni križ ampak avtocestni makrame.

Avto tech
Štirikolesni dvosedežnik…

Štirikolesni dvosedežnik…

…, ki skoraj preseže mestne omejitve hitrosti… In je videti zelo zabaven.