So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 12. 02. 2024 04:26:00, Kategorija: Avto tech

Kar zdaj najdemo več ali manj le na letališčih, bi lahko bil začetek mest brez avtomobilov.

So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?
V mestih je na cestah večna gneča. Zakaj? Ni potrebno biti ravno znanstvenik da bi se ugotovilo, da so za to najbolj krivi osebni avtomobili. Če bi vsi ljudje uporabljali javni transport, težav ne bi bilo. A predpogoj za to je, da je javni transport učinkovito organiziran in nudi potnikom dovolj dobra alternativo, da se bodo pripravljeni odpovedati avtomobilom. In ker tega ni, se ljudje še vedno na veliko vozimo s svojimi avtomobili.

Znanstveniki švicarske École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) so se malce pozabavali z idejo mesta brez osebnih avtomobilov, kot model za svoje simulacije pa so vzeli Ženevo. Ugotovili so, da bi z uporabo tekočih trakov, torej »premikajočih pločnikov«, kot jih najdemo na letališčih in v večjih kongresnih centrih, ne le odpravili potrebe po uporabi osebnih avtomobilov v mestih, pač pa bi lahko na cilj prepeljali 7000 potnikov več kot avtobusi, hkrati pa bi bili pri tem bolj energetsko učinkoviti.

Tekoči potniški trakovi niso nov izum. Prva uporaba sega v leto 1893, ko so ga uporabili na dogodku, imenovanem Columbian Exposition v Chicagu, leta 1900 pa tudi v Parizu na dogodku Exposition Universelle. Ideja je dala inspiracijo kar nekaj avtorjem znanstvene fantastike, saj so »izvedenke« teh trakov v svojih delih omenjali avtorji, kot so H. G. Wells, Robert Heinlein, Isaac Asimov in verjetno še kdo, tisti, ki se spomnite risanke Jetsons pa se spomnite verjetno tekočih trakov, ki junake vodijo po njihovem vesoljskem domovanju.

In kaj bi bilo potrebno, da bi se tak sistem uvedel v mestu, kot je Ženeva? Najprej radikalen odmik od sedanje prakse. Matematični model, ki so ga uporabili znanstveniki predvideva, da v mestu samem ni nobenega osebnega avtomobila, mestni transport pa je omejen na avtobuse, vlake, tramvaje, taksije ter kolesa.

Kar zadeva tekoče trakove, so znanstveniki raziskovali različne obstoječe tehnologije in ugotovili, da bi hitrost potovanja na takšnih »premičnih pločnikih« lahko bila do 15 km/h, kar je povprečna hitrost gibanja sedanjih avtomobilov v času prometnih konic. Takšni trakovi bi bili med seboj povezani in bi pokrivali celotno mesto.

V svoji študiji so znanstveniki opazovali potovanja na primarnih, sekundarnih in terciarnih cestah in izračunali, kako bi se premični pločniki obnesli v primerjavi z obstoječim stanjem, pri čemer so upoštevali tudi porabo energije, stroške vzdrževanja in podobne elemente. Vse skupaj so nato povezali s tehničnimi podatki o hitrosti hipotetičnih tekočin trakov, njihove pospeške, dolžino, širino, križišči in vstopno/izstopnimi točkami, s čemer so skušali pokriti vse ali vsaj večino elementov takšnega sistema.

In rezultati? Za Ženevo najučinkovitejša zasnova sistema gibljivih pločnikov bi bila, da bi okoli ožjega centra mesta, kjer bi bili avtomobili prepovedani, obstajala krožna pot z vstopno/izstopnimi postajami. Omrežje bi se iz tega kroga širilo ob primarnih cestah v skupni dolžini 32 km, kjer bi bilo treba zgraditi 47 medsebojnih povezav, vsaka pa bi mora biti opremljena z desetimi vstopno/izstopnimi postajami.

Pri EPFL pravijo, da bi tak sistem zasedal precej manj prostora kot sedanje ceste, saj bi takšni pločniki bili široki le 1,2 m, medtem ko je en pas cesta širok med 2,5 in 3,5 metri. To pa pomeni, da bi dvosmerni premični pločniki pustili dovolj prostora tudi za druge načine javnega transporta. Simulacija na primeru Ženeve je pokazala, da bi vsak tak sistem tekočega traku bil sposoben na ciljne destinacije prepeljati okoli 7000 potnikov na uro, kar pomeni ekvivalent 750 do 1800 osebnih avtomobilov. In ker bi bile stopnice električne, bi tudi manj onesnaževale okolje.

In kdaj naj se torej nadejamo nečesa takšnega? Kdo ve. Tak pločnik bi namreč precej drag, vsaj tako kot recimo izgradnja tramvajske linije. To pa v tem času ni cena, ki bi jo bila sodobna mesta pripravljena plačati. A inženirji iz Lozane pravijo, da njihov namen ni bil povzročiti takojšnjo prometno revolucijo ampak dokazati, da tovrsten koncept deluje in da je mesto, namenjeno pešcem, izvedljivo tudi če upoštevamo sodoben način življenja.

Podrobnejši članek o rezultatih raziskave je bil objavljen v reviji European Journal of Transport and Infrastructure Research.

preberite še to

Avto tech
Hitrejše postavljanje in odstranjevanje zapor

Hitrejše postavljanje in odstranjevanje zapor

Namesto ročnega postavljanja stožcev bi naši darsovci lahko omislili kaj takega.

Avto tech
In mi se pritožujemo!

In mi se pritožujemo!

Vsaka zima na cestah pusti udarne luknje, nad katerimi bentimo. In kaj naj rečejo tile Američani?

Avto tech
Bog ni dober voznik

Bog ni dober voznik

Ženska je pri več kot 190 km/h spustila volan in vožnjo prepustila bogu

Avto tech
Avantura brez meja

Avantura brez meja

Promocijska vsebina
Vse, kar si želi...

Avto tech
Ozimnica...

Ozimnica...

Za težave z avtomobilom so lahko krivi tudi – orehi.

Avto tech
Vozniki rallyja zavirajo z levo nogo...

Vozniki rallyja zavirajo z levo nogo...

V avtošoli so vas učili, da je leva noga namenjena izključno sklopki. A če vozite rally, to ne velja, s...

Avto tech
Bi si takega voznika želeli na cesti?

Bi si takega voznika želeli na cesti?

Je lahko nekdo dober in varen voznik, če »pade« teorijo 157-krat?

Avto tech
Servis? Ne, zavarovalnica!

Servis? Ne, zavarovalnica!

Nadomestno vozilo iz naslova avtomobilske odgovornosti je dolžna zagotoviti zavarovalnica

Avto tech
Strašljiv »udeleženec« jutranje konice...

Strašljiv »udeleženec« jutranje konice...

Takšnega »vozila« si vsekakor ne želimo srečati v jutranji prometni konici.

Avto tech
Tile pa divjajo!

Tile pa divjajo!

Vas zanima, kako je videti tekma svetovnega pokala v dirkanju – polžev? Takole.

Avto tech
Ostanite na suhem! Prvi (delujoč) brisalec za motoristične vizirje!

Ostanite na suhem! Prvi (delujoč) brisalec za motoristične vizirje!

Naj vam dež ne pokvari vožnje: Bikerguard, obvezen pripomoček za vsakega motorista! In še slovenski je&...

Avto tech
»Izrinil me je, baraba!«

»Izrinil me je, baraba!«

Ne, ni... stric je le malo zadremal…