Znanstveniki Northeastern University iz ameriškega Bostona so dokazali, da Uber, Lyft in podobni ne le ne zmanjšujejo količine prometa ampak ga celo povečujejo. Zakaj? Zato, ker storitev uporabljajo predvsem potniki, ki bi drugače uporabili javni prevoz, kolesarili ali šli peš. V študiji, ki je bila izvedena pred nekaj leti v Bostonu in okolici, je sodelovalo 944 uporabnikov Uberja in Lyfta in kar 60 odstotkov jih je reklo, da če storitve ne bi bilo, bi uporabili sredstva javnega prevoza, šli peš, kolesarili ali pa raje kar ostali doma.
Drugi argument, ki naj bi blagodejno vplival na promet je ta, da naj bi Uber in druščino potniki uporabljali predvsem za povezavo so najbližjih avtobusnih, železniških in podobnih povezav, a se tudi to ni izkazalo za resnično. Ljudje storitev uporabljajo kot alternativo javnemu prevozu in ne kot njegovo dopolnilo.
Besede ustanovitelja Uberja Travisa Kalanicka, ki je leta 2015 samozavestno dejal, da »… si kaj lahko zamisli, da v petih letih v Bostonu ne bo nobenih prometnih težav več…«, se torej očitno ne bodo uresničile, še več, stvar bo vse skupaj še poslabšala.
A ta raziskava ni edina, ki dokazuje, da tovrstne storitve naredijo več škode kot koristi. Decembra je bila objavljena raziskava, ki je pokazala, da se je od pojava Uberja precej povečalo število vozil v poslovnem delu Manhattna v New Yorku, saj so poleg običajnih taksijev v iskanju prevoza željnih potnikov po cestah začeli krožiti tudi »civilni« avtomobili, ki svoje usluge ponujajo preko Uberja. Do podobnega zaključka so prišli tudi v San Franciscu. Lanska raziskava je pokazala, da uporabniki storitev vožnje na klic v običajnem delovnem dnevu opravijo okoli 170.000 prevozov, kar je 12-krat več kot taksisti, večina teh voženj pa je koncentrirana na poslovne četrti, torej prometno že tako najbolj obremenjene dele mesta.
Do podobnih zaključkov so prišle tudi druge raziskave, izvedene v Chicagu, Los Angelesu, New Yorku, San Franciscu, Seattlu in Washingtonu. Pokazale so, da ljudje - in takšnih je med 49 in 61 odstotki - brez Uberja ali sorodnih storitev poti sploh ne bi opravili ali pa bi jih s pomočjo javnega transporta.
In zakaj je tako? Zato, ker je ljudem najbolj bolj pomembna hitrost. In ker je tudi najboljši sistem javnega prometa počasnejši od Uberja, ga ljudje raje uporabljajo. Kljub višji ceni. Druga prednost pa je, da javno promet večinoma potnikov ne prepelje od vrat do vrat ampak morajo ti še malo pešačiti ali celo presedati ali uporabljati različne načine prevozov.
Bo tako tudi pri nas? ▪