»Današnje glasovanje pomeni pomemben korak k pravičnejšim in preglednejšim potovanjem,« je v sporočilu za javnost poudaril Matteo Ricci, podpredsednik Odbora EU za promet in turizem ter glavni predlagatelj zakona.
Dodal je, da so jasno opredeljena pravila o brezplačni ročni prtljagi »temeljna pravica za preprečevanje neutemeljenih dodatnih stroškov«, s čimer se zagotavlja »pravičnejši in učinkovitejši sistem«.
Ta ukrep dopolnjuje širšo reformo, ki jo je Evropska komisija predlagala leta 2023 na področju pravic potnikov. Predvideno je, da bi morale letalske družbe razkriti skupne stroške leta že v zgodnji fazi postopka rezervacije, prav tako pa bo vplival na pravice do nadomestil.
Kaj bodo nova pravila pomenila za potnike in kdaj bi lahko začela veljati?
V skladu z novimi pravili bodo imeli potniki, ki potujejo znotraj EU, pravico, da brez doplačila na krov prinesejo osebno torbo, kot je ženska torbica ali nahrbtnik, ter manjši kos ročne prtljage.Maksimalne mere osebne torbe bodo znašale 40 x 30 x 15 centimetrov, medtem ko bo ročna prtljaga smela meriti največ 100 centimetrov v obsegu in tehtati do 7 kilogramov.
Letalske družbe potnikom ne bodo smele zaračunavati nobenih dodatnih stroškov za prevoz teh predmetov.
Ukrep temelji na sodbi Sodišča Evropske unije, izdani pred več kot desetletjem, ki je razsodilo, da prevoz ročne prtljage ne sme biti predmet dodatnega nadomestila, če prtljaga izpolnjuje razumne zahteve glede teže in dimenzij ter se sklada z veljavnimi varnostnimi predpisi.
V zadnjem času je skupina potrošniških organizacij pozvala nacionalne nadzorne organe in Evropsko komisijo, naj opravijo preiskavo domnevno nepravičnih pristojbin za ročno prtljago, ki jih nizkocenovne letalske družbe zaračunavajo potnikom.
Po navedbah teh organizacij nizkocenovniki zahtevajo dodatna plačila za prtljago, ki naj bi bila »prevelika«, čeprav bi po merilih EU morala šteti kot razumna po velikosti in teži.
Ali bodo nova pravila povzročila višje cene letalskih vozovnic?
Čeprav se glasovanje zdi zmaga za potnike, je predstavnik panožnega združenja Airlines for Europe (A4E) opozoril, da bi lahko to vodilo k višjim cenam letalskih vozovnic, predvsem za tiste, ki želijo potovati z malo prtljage.»Današnje glasovanje o uveljavljanju pravic potnikov in pravic potnikov v kombiniranem prevozu je pomenilo, da je Odbor za promet (TRAN) končno ukrepal proti spletnemu izogibanju odgovornosti, saj je jasno določil dolžnosti in odgovornosti vsakega poslovnega subjekta, ki prodaja potovanja,« je dejal predstavnik.
»Na žalost je to zasenčilo dejstvo, da je odbor to priložnost uporabil za uvedbo sprememb, ki so specifične za letalski promet, in sicer na prikrit način, kar potnikom odvzema možnost izbire, katere storitve želijo plačati in, kar je še pomembneje, katerih storitev ne želijo.«
Več podpore ranljivim potnikom
Glasovanje o ureditvi ročne prtljage je dodano predlogu Evropske komisije iz leta 2023 za krepitev pravic potnikov. V okviru predloga si poslanci Evropskega parlamenta prizadevajo, da bi otroci, mlajši od 12 let, brezplačno sedeli poleg spremljajoče osebe.Prav tako želijo več zaščite za potnike z omejeno mobilnostjo, in sicer z zagotavljanjem, da lahko spremljevalec brezplačno potuje skupaj z njimi ter z uvedbo pravice do nadomestila v primeru izgube ali poškodbe pripomočkov za mobilnost oziroma poškodbe psa pomočnika.
Zakonodajalci si prizadevajo za večjo jasnost glede nadomestil
Osnutek pravil iz leta 2023 tudi jasneje opredeljuje vlogo posrednikov (prodajalcev vozovnic ali trgovcev na drobno) pri povračilu stroškov letalskim potnikom zaradi odpovedi, daljših zamud ali zavrnjenega vkrcanja.Poslanci želijo, da bi podjetja potnike ob rezervaciji obveščala o celotni ceni letalske vozovnice, posredniških ali storitvenih stroških in postopku vračila denarja, ki ne bi smel trajati dlje kot 14 dni.
Če posrednik tega roka ne bi spoštoval, bi moral letalski prevoznik izvesti vračilo v roku sedmih dni.
Poslanci so podprli tudi predlog za uvedbo enotnega obrazca na ravni EU za zahtevke za nadomestila in povračila stroškov.
Želijo dodati določbo, ki bi letalskim prevoznikom nalagala, da potnikom pošljejo vnaprej izpolnjen obrazec ali sprožijo alternativne samodejne komunikacijske kanale v 48 urah po motnji.
Da bi predlogi začeli veljati, bo moral o njih glasovati celoten parlament. Pri tem bi lahko prišlo do sprememb vsebine, saj jih bo treba uskladiti in odobriti v državah članicah, preden bodo stopili v veljavo.
Vir: Evropska komisija