Adijo vztrajnik?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 05. 2024 05:19:00, Kategorija: Avto tech

Zanimiva ideja, po kateri bi se v štiritaktnih motorjih vztrajnik zamenjal z majhnim elektromotorjem.

Adijo vztrajnik?
Najprej kratka in poenostavljena razlaga za tiste, ki ne veste, kaj je vztrajnik. Štiritaktni motor, kot pove že ime, svoj delovni krog opravi v štirih taktih – v prvem mešanico goriva in zraka posesa v valj, v drugem jo stisne, v tretjem, delovnem, jo vžge, da pride do eksplozije, v četrtem pa izloči izpušne pline. Kot vidimo, je deloven takt le eden, ostali trije pa navor, ki nastane v tem delovnem taktu, dejansko ovirajo oziroma ga slabijo. Da bi se to neenakomerno krožno gibanje nekako ublažilo in bi se kinetična energija kar najbolj ohranjala, imajo motorji z notranjim izgorevanjem vztrajnik. To je, poenostavljeno, težja okrogla plošča, togo pritrjena na gred motorja. Zaradi svoje mase ima plošča seveda večjo vztrajnost kot bi jo imela gola gred. To v praksi pomeni, da ko se bo plošča enkrat zavrtela, jo bo težje ustaviti, saj jo njena vztrajnost potiskala naprej, s tem pa seveda blaži zaviralni učinki ne-delovnih taktov. Pa ne le to - vztrajnik tudi zmanjšuje hrup in vibracije motorja, z zmanjševanjem tresljajev pa posredno ščiti tudi menjalnik pred preveliko obrabo.

A vztrajnik ima tudi svoje slabosti. Težji kot je, težje avtomobil pospešuje in zavira (z motorjem). A ker bi za popolno eliminacijo vztrajnika teoretično potrebovali motor z neskončnim številom valjev, od katerih bi v vsakem trenutku bil eden izmed njih v delovnem taktu in tako zagotavljal konstanten navor na glavni gredi, brez vztrajnika ne moremo. A res?

Američan Randy Moore iz podjetja RK Transportation je prišel na idejo, da bi namesto težkega vztrajnika uporabil lahek kovinski disk, v katerem bi bili majhni elektromagneti, ki bi jih v pravem trenutku (ko je bat v najnižji legi) »tresel«z električnimi impulzi, ki bi tvorili elektromagnetni navor, ki bi se prenašal na gred. S tem bi v bistvu vztrajnik nadomestil z nizkoenergetskim elektromotorjem, ki bi opravljal enako funkcijo, torej »pomagal« pri vrtenju v ne-delovnih taktih. Moore svojo idejo vidi tako v majhnih motorjih, kot so recimo v verižnih žagah, ki začnejo ob večjih obremenitvah pogosto »kašljati«, kot tudi v mopedih, skuterjih in celo dirkalnih avtomobilih, ki bi s to rešitvijo lahko hitreje pospeševali.

Sliši so obetavno. Toda ali zadeva deluje? Prvi poskusi niso bili najbolj obetavni. Prvi prototip, ki je bil izdelan »okoli poceni motorja, narejenega v tujini«, je neslavno razneslo. Razlog je bil baje v tem, ker je Randy za pritrjevanje elektromagnetov uporabil lahke plastične dele, ki se uporabljajo pri vodovodnih napeljavah. A ideja menda le ni za v smeti, zato jo je za vsak slučaj patentiral, zdaj pa išče denar, čas in pogum za ponoven poskus.

Naj mu rata…

Vir: RK Transportation

preberite še to

Avto tech
Bencin in dizel

Bencin in dizel

Zamislite si avtomobil, ki ga hkrati poganjata bencin in dizel. Sliši se nenavadno, a deluje, in celo p...

Avto tech
Mobilni bordeli?

Mobilni bordeli?

Avtonomni avtomobili bodo marsikaj spremenili. Tudi javne hiše…

Avto tech
Trobiš? Čakaj!

Trobiš? Čakaj!

Policija v Mumbaju se je nepotrebnega trobljenja lotila na izviren »kaznovalni« način.

Avto tech
Zakaj so na tem mestu ravni?

Zakaj so na tem mestu ravni?

Ste se kdaj vprašali, zakaj je rob avtomobilskega blatnika večinoma raven?

Avto tech
Namesto mreže – avto

Namesto mreže – avto

Reševalci avtomobila iz reke so dobili dodaten bonus za dobro opravljeno delo…

Avto tech
Če ne gre mimo, gre pa skozi

Če ne gre mimo, gre pa skozi

Kaj narediti, če nekdo zaustavi avtomobil na prehodu za pešce? Tole!

Avto tech
Manj dizelske porabe

Manj dizelske porabe

Priprava, ki s pomočjo vodika zmanjša porabo in emisije velikih dizelskih motorjev

Avto tech
Čakanje namesto kazni

Čakanje namesto kazni

V Estoniji boste zaradi prehitre vožnje morali na obvezno čakanje

Avto tech
Najdaljši tovornjak

Najdaljši tovornjak

Tako je videti najdaljši dovoljeni »cestni vlak« v Avstraliji. Kako dolgi pa so nedovoljeni...

Avto tech
Bolj opazni prometni znaki

Bolj opazni prometni znaki

Prometnih znakov je toliko, da jih včasih sploh ne zaznamo več. Je potrebna sprememba?

Avto tech
Čisto nalivanje olja

Čisto nalivanje olja

Olje je mogoče tudi brez lijaka naliti tako, da ostane motor čist...

Avto tech
Olje za 30.000 kilometrov

Olje za 30.000 kilometrov

Zadnje čase se na trgu pojavljajo motorna olja, ki naj bi brez težav držala tudi več kot 30.000 kilometrov. Ka...