Adijo vztrajnik?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 11. 08. 2023 04:00:00, Kategorija: Avto tech

Zanimiva ideja, po kateri bi se v štiritaktnih motorjih vztrajnik zamenjal z majhnim elektromotorjem.

Adijo vztrajnik?
Najprej kratka in poenostavljena razlaga za tiste, ki ne veste, kaj je vztrajnik. Štiritaktni motor, kot pove že ime, svoj delovni krog opravi v štirih taktih – v prvem mešanico goriva in zraka posesa v valj, v drugem jo stisne, v tretjem, delovnem, jo vžge, da pride do eksplozije, v četrtem pa izloči izpušne pline. Kot vidimo, je deloven takt le eden, ostali trije pa navor, ki nastane v tem delovnem taktu, dejansko ovirajo oziroma ga slabijo. Da bi se to neenakomerno krožno gibanje nekako ublažilo in bi se kinetična energija kar najbolj ohranjala, imajo motorji z notranjim izgorevanjem vztrajnik. To je, poenostavljeno, težja okrogla plošča, togo pritrjena na gred motorja. Zaradi svoje mase ima plošča seveda večjo vztrajnost kot bi jo imela gola gred. To v praksi pomeni, da ko se bo plošča enkrat zavrtela, jo bo težje ustaviti, saj jo njena vztrajnost potiskala naprej, s tem pa seveda blaži zaviralni učinki ne-delovnih taktov. Pa ne le to - vztrajnik tudi zmanjšuje hrup in vibracije motorja, z zmanjševanjem tresljajev pa posredno ščiti tudi menjalnik pred preveliko obrabo.

A vztrajnik ima tudi svoje slabosti. Težji kot je, težje avtomobil pospešuje in zavira (z motorjem). A ker bi za popolno eliminacijo vztrajnika teoretično potrebovali motor z neskončnim številom valjev, od katerih bi v vsakem trenutku bil eden izmed njih v delovnem taktu in tako zagotavljal konstanten navor na glavni gredi, brez vztrajnika ne moremo. A res?

Američan Randy Moore iz podjetja RK Transportation je prišel na idejo, da bi namesto težkega vztrajnika uporabil lahek kovinski disk, v katerem bi bili majhni elektromagneti, ki bi jih v pravem trenutku (ko je bat v najnižji legi) »tresel«z električnimi impulzi, ki bi tvorili elektromagnetni navor, ki bi se prenašal na gred. S tem bi v bistvu vztrajnik nadomestil z nizkoenergetskim elektromotorjem, ki bi opravljal enako funkcijo, torej »pomagal« pri vrtenju v ne-delovnih taktih. Moore svojo idejo vidi tako v majhnih motorjih, kot so recimo v verižnih žagah, ki začnejo ob večjih obremenitvah pogosto »kašljati«, kot tudi v mopedih, skuterjih in celo dirkalnih avtomobilih, ki bi s to rešitvijo lahko hitreje pospeševali.

Sliši so obetavno. Toda ali zadeva deluje? Prvi poskusi niso bili najbolj obetavni. Prvi prototip, ki je bil izdelan »okoli poceni motorja, narejenega v tujini«, je neslavno razneslo. Razlog je bil baje v tem, ker je Randy za pritrjevanje elektromagnetov uporabil lahke plastične dele, ki se uporabljajo pri vodovodnih napeljavah. A ideja kljub temu baje ni za v smeti, zato jo je za vsak slučaj patentiral, sedaj pa išče denar, čas in pogum za ponoven poskus.

Naj mu rata…

Vir: RK Transportation

preberite še to

Avto tech
Obstala proizvodnja v več Volkswagnovih tovarnah

Obstala proizvodnja v več Volkswagnovih tovarnah

Razlog je »okvara omrežnih komponent«

Avto tech
Od 0 do 100 km/h v manj kot sekundi

Od 0 do 100 km/h v manj kot sekundi

Ekipa švicarskih študentov je podrla rekord za najhitreje pospešujoče električno vozilo n...

Avto tech
Kdo je pravi krivec?

Kdo je pravi krivec?

Nesreča, v kateri je Lamborghini dobil »brco v rit«, ni takšna, kot je videti na prvi pogle...

Avto tech
Avtocestno obračališče

Avtocestno obračališče

Ko na Kitajskem zgrešiš izvoz, se lahko tudi obrneš. Tu in tam…

Avto tech
Penisi proti luknjam

Penisi proti luknjam

Novozelandčan je udarne luknje na cestah začel označevati s penisi, da bi jih čim prej popravili…

Avto tech
Varna sprememba voznega pasu

Varna sprememba voznega pasu

Imate težavo oceniti razdaljo v vzvratnem ogledalu? Poskusite s tem »trikom«

Avto tech
Okolju prijazen večkolesnik

Okolju prijazen večkolesnik

Štirikolesniki znajo precej zaorati po podlagi. Tale jih ima 18 in menda tega ne počne…

Avto tech
Motorje bi lahko mazala rožica

Motorje bi lahko mazala rožica

Tale vijolična rožica nosi v sebi snov, ki bi lahko nadomestila mineralna in sintetična maziva.

Avto tech
Pirotehnika za večjo varnost

Pirotehnika za večjo varnost

Bosch bo za večjo varnost električnih vozil uporabil – eksplozije.

Avto tech
Ne ravno uspelo nakladanje

Ne ravno uspelo nakladanje

Tile pa so naredili toliko neumnosti, da…

Avto tech
Dacia Spring je v tretje leto vstopila lepša in močnejša

Dacia Spring je v tretje leto vstopila lepša in močnejša

Promocijska vsebina
Najdostopnej&sca...

Avto tech
Protihrupne ograje - ali res delujejo?

Protihrupne ograje - ali res delujejo?

Avtoceste, tudi naše, so na mnogih mestih ob dane s protihrupnimi ograjami. So te res dobra reši...