Adijo vztrajnik?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 05. 2024 05:19:00, Kategorija: Avto tech

Zanimiva ideja, po kateri bi se v štiritaktnih motorjih vztrajnik zamenjal z majhnim elektromotorjem.

Adijo vztrajnik?
Najprej kratka in poenostavljena razlaga za tiste, ki ne veste, kaj je vztrajnik. Štiritaktni motor, kot pove že ime, svoj delovni krog opravi v štirih taktih – v prvem mešanico goriva in zraka posesa v valj, v drugem jo stisne, v tretjem, delovnem, jo vžge, da pride do eksplozije, v četrtem pa izloči izpušne pline. Kot vidimo, je deloven takt le eden, ostali trije pa navor, ki nastane v tem delovnem taktu, dejansko ovirajo oziroma ga slabijo. Da bi se to neenakomerno krožno gibanje nekako ublažilo in bi se kinetična energija kar najbolj ohranjala, imajo motorji z notranjim izgorevanjem vztrajnik. To je, poenostavljeno, težja okrogla plošča, togo pritrjena na gred motorja. Zaradi svoje mase ima plošča seveda večjo vztrajnost kot bi jo imela gola gred. To v praksi pomeni, da ko se bo plošča enkrat zavrtela, jo bo težje ustaviti, saj jo njena vztrajnost potiskala naprej, s tem pa seveda blaži zaviralni učinki ne-delovnih taktov. Pa ne le to - vztrajnik tudi zmanjšuje hrup in vibracije motorja, z zmanjševanjem tresljajev pa posredno ščiti tudi menjalnik pred preveliko obrabo.

A vztrajnik ima tudi svoje slabosti. Težji kot je, težje avtomobil pospešuje in zavira (z motorjem). A ker bi za popolno eliminacijo vztrajnika teoretično potrebovali motor z neskončnim številom valjev, od katerih bi v vsakem trenutku bil eden izmed njih v delovnem taktu in tako zagotavljal konstanten navor na glavni gredi, brez vztrajnika ne moremo. A res?

Američan Randy Moore iz podjetja RK Transportation je prišel na idejo, da bi namesto težkega vztrajnika uporabil lahek kovinski disk, v katerem bi bili majhni elektromagneti, ki bi jih v pravem trenutku (ko je bat v najnižji legi) »tresel«z električnimi impulzi, ki bi tvorili elektromagnetni navor, ki bi se prenašal na gred. S tem bi v bistvu vztrajnik nadomestil z nizkoenergetskim elektromotorjem, ki bi opravljal enako funkcijo, torej »pomagal« pri vrtenju v ne-delovnih taktih. Moore svojo idejo vidi tako v majhnih motorjih, kot so recimo v verižnih žagah, ki začnejo ob večjih obremenitvah pogosto »kašljati«, kot tudi v mopedih, skuterjih in celo dirkalnih avtomobilih, ki bi s to rešitvijo lahko hitreje pospeševali.

Sliši so obetavno. Toda ali zadeva deluje? Prvi poskusi niso bili najbolj obetavni. Prvi prototip, ki je bil izdelan »okoli poceni motorja, narejenega v tujini«, je neslavno razneslo. Razlog je bil baje v tem, ker je Randy za pritrjevanje elektromagnetov uporabil lahke plastične dele, ki se uporabljajo pri vodovodnih napeljavah. A ideja menda le ni za v smeti, zato jo je za vsak slučaj patentiral, zdaj pa išče denar, čas in pogum za ponoven poskus.

Naj mu rata…

Vir: RK Transportation

preberite še to

Avto tech
Električni Volkswagen za manj kot 20.000 evrov?

Električni Volkswagen za manj kot 20.000 evrov?

Volkswagen je predtavil načrte za prihodnost, kjer bodo ključno vlogo igrali majhni električni avtomobili.

Avto tech
Neeee, no…

Neeee, no…

Niti zamisliti si nočemo,  kako se je revež počutil…

Avto tech
Najgrši avtomobil na svetu?

Najgrši avtomobil na svetu?

Nov prototip ruskega električnega vozila Amber Yantar je bil zaradi svoje nenavadne in neprivlačne oblike razg...

Avto tech
Ročna zavora ima svoj namen...

Ročna zavora ima svoj namen...

...eden je recimo preprečevanje česa takega...

Avto tech
Malce preveč »momenta«...

Malce preveč »momenta«...

Kako popraviti zvito gred krmila? Tako vsekakor ne…

Avto tech
Je šlo na potep

Je šlo na potep

Kolesu tovornjaka je bilo dovolj monotonih potovanj s »težkimi bremeni na hrbtu«… In je &sc...

Avto tech
Zakaj bi nekdo razvijal nekaj takega?

Zakaj bi nekdo razvijal nekaj takega?

Ford je pred časom vložil patentno prijavo za tehnologijo, ki nevtralizira vonj novega avtomobila.

Avto tech
Bi zaupali svojo varnost umetni inteligenci?

Bi zaupali svojo varnost umetni inteligenci?

Pametna motoristična čelada, ki s pomočjo umetne inteligence odpravlja mrtve kote.

Avto tech
5 sekund do skoraj 500 km/h... po cesti...

5 sekund do skoraj 500 km/h... po cesti...

Avtomobil (če mu lahko tako reče), ki 400 metrov prevozi v petih sekundah in doseže skoraj 500 km/h.

Avto tech
Kdo je pravi krivec?

Kdo je pravi krivec?

Nesreča, v kateri je Lamborghini dobil »brco v rit«, ni takšna, kot je videti na prvi pogle...

Avto tech
Tako so jih zaganjali

Tako so jih zaganjali

V devetdesetih letih je zagon dirkalnika Formule 1 trajal – več ur…

Avto tech
Do zdaj že 185 »obritih« tovornjakov

Do zdaj že 185 »obritih« tovornjakov

Most, ki že trinajst let »brije« tovorna vozila.