Vse je odvisno od teže noge

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 09. 2024 05:42:00, Kategorija: Avto tech

Zakaj majhni turbopolnjeni ne dosegajo tako nizke porabe, kot to oglašujejo proizvajalci?

Vse je odvisno od teže noge
Zadnje čase so zelo priljubljeni turbo-polnjeni avtomobili z manjšimi prostorninami, ki naj bi nudili moč, primerljivo z večjimi, pri tem pa ohranili nizko porabo. Zadeva v svoji osnovi sicer drži, a pogosto ne do te mere, kot se oglašuje.

Manjši motorji so seveda lažji, manjši hodi povzročajo manj trenja, manj je črpalnih izgub in še kaj, vse to pa ima za posledico nižjo porabo. Dokler od avtomobila ne zahtevamo moči. Takrat se zadeve spremenijo, saj motor tega seveda ne zmore. Zato se mu doda turbo-polnilnik, katerega naloga je, povedano zelo preprosto, da v motor dovaja več zraka. Kako? Tako, da ga »prisili« vanj. S tem seveda poveča tlak v zgorevalnem prostoru valja, večji tlak pa pomeni, da je potrebno za to, da se obdrži idealna mešanica gorivo-zrak, dodati več goriva. In posledica je seveda več moči motorja.

Ideja je sicer dobra, ni pa vsemogoča. Povečano izgorevanje seveda pomeni večje temperature, te pa povzročajo tako imenovano klenkanje. To nastane, ko se, zaradi visokih tlakov in temperatur, gorivo v nekaterih delih izgorevalnega prostora vžge samodejno in ne takrat, ko to »ukaže« svečka, posedica pa je neprijetno  »ruženje«, klenkanje, ki tudi motorju ni najbolj prijazno.  In kako se rešiti tega klenkanja? Metod je kar nekaj, od spreminjanja kompresijskega razmerja do spreminjanja razmerja gorivo-zrak, vsi pa imajo za posledico zmanjšanje učinkovitosti.

Več o principu delovanja si lahko ogledate v spodnjem videu, ki ga je pripravil sedaj že tudi nam znani Jason Fenske. Za tiste, ki vam ni do poslušanja Jasona, pa kratek odgovor na uvodno vprašanje – majhni turbo-polnjeni motorji so pri vožnji, ki ne zahteva veliko moči, precej bolj ekonomični od »klasike«, ko pa želimo moč (pospeševanje, vožnja v hrib...), pa moramo v izogib klenkanju obogatiti gorivno mešanico, kar seveda pomeni večjo porabo. V praksi se bo to poznalo tako, da boste pri teh motorjih opažali veliko večjo razliko med umirjeno vožnjo in »težko nogo« kot pri navadnih, atmosfersko polnjenih motorjih.


Vir: Engineering Explained/YouTube

preberite še to

Avto tech
Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Ne tako majhna, pa vendar zelo okretna

Bi tole idejo počitniške prikolice iz leta 1974 veljalo obuditi?

Avto tech
Lesene zavore - ja, tudi to je mogoče

Lesene zavore - ja, tudi to je mogoče

Si lahko zamislite, da vam nekdo proda avtomobil z lesenimi zavornimi oblogami?

Avto tech
Takšna pa je nova katrca!

Takšna pa je nova katrca!

Renault je, po slavni petici, ponovno obudil še en, pri nas nekdaj verjetno najbolj priljubljen model -...

Avto tech
Napačna prestava

Napačna prestava

Če hočeš, da gre avto naprej, mora biti v ustrezni prestavi…

Avto tech
Matematično bočno parkiranje

Matematično bočno parkiranje

A veste, da obstaja matematična formula bočnega parkiranja?

Avto tech
Ko odpove akumulator

Ko odpove akumulator

Kako zagnati avtomobil, ko »zmanjka akumulatorja« in ga ni mogoče potisniti? Tako! Recimo…

Avto tech
Ozimnica...

Ozimnica...

Za težave z avtomobilom so lahko krivi tudi – orehi.

Avto tech
Hyundai EV: električna mobilnost, ki ni omejitev, temveč svoboda
Avto tech
Zažgal Porsche zaradi zavarovalnine...

Zažgal Porsche zaradi zavarovalnine...

... a ga je, na njegovo nesrečo, ujela edina varnostna kamera daleč naokoli.

Avto tech
Tile pa divjajo!

Tile pa divjajo!

Vas zanima, kako je videti tekma svetovnega pokala v dirkanju – polžev? Takole.

Avto tech
Jetson ONE – je to naša mobilna prihodnost?

Jetson ONE – je to naša mobilna prihodnost?

Spoznajte Jetson Aero, »enosedno električno osebno zračno vozilo«, namenjeno zabavni in rekre...

Avto tech
In mi se pritožujemo!

In mi se pritožujemo!

Vsaka zima na cestah pusti udarne luknje, nad katerimi bentimo. In kaj naj rečejo tile Američani?