Vse je odvisno od teže noge

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 13. 01. 2023 06:07:00, Kategorija: Avto tech

Zakaj majhni turbopolnjeni ne dosegajo tako nizke porabe, kot to oglašujejo proizvajalci?

Vse je odvisno od teže noge
Zadnje čase so zelo priljubljeni turbo-polnjeni avtomobili z manjšimi prostorninami, ki naj bi nudili moč, primerljivo z večjimi, pri tem pa ohranili nizko porabo. Zadeva v svoji osnovi sicer drži, a pogosto ne do te mere, kot se oglašuje.

Manjši motorji so seveda lažji, manjši hodi povzročajo manj trenja, manj je črpalnih izgub in še kaj, vse to pa ima za posledico nižjo porabo. Dokler od avtomobila ne zahtevamo moči. Takrat se zadeve spremenijo, saj motor tega seveda ne zmore. Zato se mu doda turbo-polnilnik, katerega naloga je, povedano zelo preprosto, da v motor dovaja več zraka. Kako? Tako, da ga »prisili« vanj. S tem seveda poveča tlak v zgorevalnem prostoru valja, večji tlak pa pomeni, da je potrebno za to, da se obdrži idealna mešanica gorivo-zrak, dodati več goriva. In posledica je seveda več moči motorja.

Ideja je sicer dobra, ni pa vsemogoča. Povečano izgorevanje seveda pomeni večje temperature, te pa povzročajo tako imenovano klenkanje. To nastane, ko se, zaradi visokih tlakov in temperatur, gorivo v nekaterih delih izgorevalnega prostora vžge samodejno in ne takrat, ko to »ukaže« svečka, posedica pa je neprijetno  »ruženje«, klenkanje, ki tudi motorju ni najbolj prijazno.  In kako se rešiti tega klenkanja? Metod je kar nekaj, od spreminjanja kompresijskega razmerja do spreminjanja razmerja gorivo-zrak, vsi pa imajo za posledico zmanjšanje učinkovitosti.

Več o principu delovanja si lahko ogledate v spodnjem videu, ki ga je pripravil sedaj že tudi nam znani Jason Fenske. Za tiste, ki vam ni do poslušanja Jasona, pa kratek odgovor na uvodno vprašanje – majhni turbo-polnjeni motorji so pri vožnji, ki ne zahteva veliko moči, precej bolj ekonomični od »klasike«, ko pa želimo moč (pospeševanje, vožnja v hrib...), pa moramo v izogib klenkanju obogatiti gorivno mešanico, kar seveda pomeni večjo porabo. V praksi se bo to poznalo tako, da boste pri teh motorjih opažali veliko večjo razliko med umirjeno vožnjo in »težko nogo« kot pri navadnih, atmosfersko polnjenih motorjih.


Vir: Engineering Explained/YouTube

preberite še to

Avto tech
Matematično bočno parkiranje

Matematično bočno parkiranje

A veste, da obstaja matematična formula bočnega parkiranja?

Avto tech
Tole bi moralo biti uzakonjeno...

Tole bi moralo biti uzakonjeno...

Pluženje cest ob sneženju je seveda potrebno, dobrodošlo in smo ga veseli, razen ko nam plug zasuj...

Avto tech
Renault Clio I Feel Slovenia

Renault Clio I Feel Slovenia

Promocijska vsebina
Ista ljubezen, nova zgodba

Avto tech
Pazite se vročine

Pazite se vročine

Dober prikaz tega, da poleti v avtomobilu ne smemo pustiti ničesar, kar diha.

Avto tech
So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?

So prihodnost mestnega prometa tekoči trakovi?

Kar zdaj najdemo več ali manj le na letališčih, bi lahko bil začetek mest brez avtomobilov.

Avto tech
Škoda objavlja prve skice prenovljene Octavie

Škoda objavlja prve skice prenovljene Octavie

Promocijska vsebina
Digitalna svetovna premiera bo 14. februarja.

Avto tech
Neeee, no…

Neeee, no…

Niti zamisliti si nočemo,  kako se je revež počutil…

Avto tech
»Hekanje« registrske tablice

»Hekanje« registrske tablice

Na videz briljantna ideja, ki pa na žalost ni delovala tako, kot si je avtor zamislil…

Avto tech
Najnevarnejši serijski avto

Najnevarnejši serijski avto

Kljub oznaki »eno najbolj nesmiselnih vozil na svetu« je Hélica dobila dovoljenje za cestno...

Avto tech
Ali zamrznjen avto vžge?

Ali zamrznjen avto vžge?

Kaj se zgodi, če avtomobil spremenite v ledeno kocko in ga poskusite zagnati?

Avto tech
Dacia Sandero Stepway: robusten, vsestranski križanec

Dacia Sandero Stepway: robusten, vsestranski križanec

Promocijska vsebina
Dacia Sandero St...