Vse je odvisno od teže noge

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: 10. 09. 2024 05:42:00, Kategorija: Avto tech

Zakaj majhni turbopolnjeni ne dosegajo tako nizke porabe, kot to oglašujejo proizvajalci?

Vse je odvisno od teže noge
Zadnje čase so zelo priljubljeni turbo-polnjeni avtomobili z manjšimi prostorninami, ki naj bi nudili moč, primerljivo z večjimi, pri tem pa ohranili nizko porabo. Zadeva v svoji osnovi sicer drži, a pogosto ne do te mere, kot se oglašuje.

Manjši motorji so seveda lažji, manjši hodi povzročajo manj trenja, manj je črpalnih izgub in še kaj, vse to pa ima za posledico nižjo porabo. Dokler od avtomobila ne zahtevamo moči. Takrat se zadeve spremenijo, saj motor tega seveda ne zmore. Zato se mu doda turbo-polnilnik, katerega naloga je, povedano zelo preprosto, da v motor dovaja več zraka. Kako? Tako, da ga »prisili« vanj. S tem seveda poveča tlak v zgorevalnem prostoru valja, večji tlak pa pomeni, da je potrebno za to, da se obdrži idealna mešanica gorivo-zrak, dodati več goriva. In posledica je seveda več moči motorja.

Ideja je sicer dobra, ni pa vsemogoča. Povečano izgorevanje seveda pomeni večje temperature, te pa povzročajo tako imenovano klenkanje. To nastane, ko se, zaradi visokih tlakov in temperatur, gorivo v nekaterih delih izgorevalnega prostora vžge samodejno in ne takrat, ko to »ukaže« svečka, posedica pa je neprijetno  »ruženje«, klenkanje, ki tudi motorju ni najbolj prijazno.  In kako se rešiti tega klenkanja? Metod je kar nekaj, od spreminjanja kompresijskega razmerja do spreminjanja razmerja gorivo-zrak, vsi pa imajo za posledico zmanjšanje učinkovitosti.

Več o principu delovanja si lahko ogledate v spodnjem videu, ki ga je pripravil sedaj že tudi nam znani Jason Fenske. Za tiste, ki vam ni do poslušanja Jasona, pa kratek odgovor na uvodno vprašanje – majhni turbo-polnjeni motorji so pri vožnji, ki ne zahteva veliko moči, precej bolj ekonomični od »klasike«, ko pa želimo moč (pospeševanje, vožnja v hrib...), pa moramo v izogib klenkanju obogatiti gorivno mešanico, kar seveda pomeni večjo porabo. V praksi se bo to poznalo tako, da boste pri teh motorjih opažali veliko večjo razliko med umirjeno vožnjo in »težko nogo« kot pri navadnih, atmosfersko polnjenih motorjih.


Vir: Engineering Explained/YouTube

preberite še to

Avto tech
Tile pa divjajo!

Tile pa divjajo!

Vas zanima, kako je videti tekma svetovnega pokala v dirkanju – polžev? Takole.

Avto tech
Ostanite na suhem! Prvi (delujoč) brisalec za motoristične vizirje!

Ostanite na suhem! Prvi (delujoč) brisalec za motoristične vizirje!

Naj vam dež ne pokvari vožnje: Bikerguard, obvezen pripomoček za vsakega motorista! In še slovenski je&...

Avto tech
»Izrinil me je, baraba!«

»Izrinil me je, baraba!«

Ne, ni... stric je le malo zadremal…

Avto tech
48-valjna pošast

48-valjna pošast

Whitelockov 48-valjni »Tinker Toy« je bil izdelan, da bi ustavil naraščajočo »oborože...

Avto tech
Ko avtonomni taksi ne ve, kaj bi

Ko avtonomni taksi ne ve, kaj bi

Kaj se zgodi, ko samovozni avtomobil naleti na neznano težave na cesti? Zmrzne!

Avto tech
Bomo prenehali posipavati ceste?

Bomo prenehali posipavati ceste?

Zakaj poledice ne bi preprečil kar asfalt sam? Očitno lahko...

Avto tech
Je avto mogoče zagnati z - limonami?

Je avto mogoče zagnati z - limonami?

Si lahko v primeru, da nam odpove akumulator, pomagamo z limonami?

Avto tech
Zdravilo proti vožnji »za ritjo«

Zdravilo proti vožnji »za ritjo«

Vam gre na živce, če kdo vozi preblizu za vami? Tale ideja ni slaba.

Avto tech
Varovanje, ki to - ni

Varovanje, ki to - ni

Tale sistem prisilne zaustavitve vozil ima nekaj resnih pomanjkljivosti.

Avto tech
Obvezno vse štiri!

Obvezno vse štiri!

Zakaj ni dobro imeti le dveh zimskih pnevmatik? Zato!

Avto tech
Lulčki proti luknjam

Lulčki proti luknjam

Novozelandčan je, v želji, da jih lokalne oblasti čim prej popravijo, udarne luknje na cestah začel označevati...

Avto tech
Kako mu pa je to uspelo?

Kako mu pa je to uspelo?

To ni več nesreča, to je že mojstrovina.