Kaj z nami počnejo nove tehnologije?

Avtor: Uredništvo, Objavljeno: pred 2 urama, Kategorija: Trendi

Sodobne tehnologije s seboj prinašajo mnogo izzivov, ko smo jim vse težje kos. Kateri so ti izzivi? Kako se jih lotiti?

Kaj z nami počnejo nove tehnologije?
Družinska dinamika je bila zahtevna že od prve najstniške jamske deklice, ki je zavila z očmi in materi rekla »uh«. In od tam naprej je šlo samo še navzdol. Današnji izrazoslovni repertoar vključuje angleške kratice, kot so LMAO, TTYL, BFF, OMG in L8R in niso samo otroci tisti, ki to uporabljajo. Če k temu dodamo še Facebook, Instagram, X, TikTok, telefone, tablice, igralne konzole in podobne zadeve, je pojem »družinsko jedro« nekaj več ali manj neprepoznavnega.

Naj nam bo to všeč ali ne, tehnologija je izredno pomemben del naših življenj in pripadniki tako imenovanih generacij Y (rojeni med 1981 in 1994) in Z (rojeni med 1995 in 2009) več ne poznajo življenja brez nje. Preko novih tehnologij koordiniramo svoje urnike in jih po potrebi hitro spreminjamo, v vsakem trenutku lahko pridemo v stik z družinskimi člani in tudi vemo, kje so in še kaj se najde. Nova povezanost je tudi »odprla vrata« med starši in najstniki. Dr. Gene Beresin, otroški psihiater na Massachusetts General Hospital, je dejal, da hitro sporočanje najstnikom daje »optimalno razdaljo« od staršev, kar omogoča komunikacijo, ki se sicer ne bi zgodila.

Vendar pa ni dvoma, da ima tehnologija znotraj družinskega življenja tudi svoje konflikte. Ti so se samo še povečali, ko so se televiziji, igralnim konzolam in računalnikom pridružili dodatni »motilci« v obliki pametnih telefonov, družbenih medijev. V nadaljevanju preberite nekaj o petih glavnih negativnih učinkih sodobnih tehnologij in kako se soočiti z njimi.

1. Šolska uspešnost
Prekomerna izpostavljenost zaslonom zmanjšuje sposobnost koncentracije pri otrocih. Gledanje televizije in igranje videoiger sproščata dopamin, kar ustvarja potrebo po stalni stimulaciji. Ko pa otroci sedijo ob knjigi, brez takšnih dražljajev težje ohranjajo pozornost. Raziskave so pokazale, da pretirano igranje videoiger neposredno zmanjšuje čas, namenjen branju in pisanju, kar vodi v slabše akademske rezultate. Strokovnjaki priporočajo omejevanje uporabe zaslonov ter aktivno vključevanje staršev v učenje otrok.

2. Kakovost skupnega časa
Tehnologija pogosto krade pozornost, ki bi jo morali nameniti družini. Namesto da bi bil družinski obrok priložnost za povezovanje, se pogosto spremeni v dogodek, kjer prevladujejo telefoni in televizija. Otroci se v takem okolju počutijo zapostavljene in celo tekmujejo z napravami za starševsko pozornost. Raziskave so pokazale, da bi številni otroci raje izbrali televizijo kot čas z očetom. Rešitev se skriva v uvedbi pravil, kot je skupno kosilo ali večerja brez naprav.

3. Manj empatična generacija
Otroci, ki večino časa preživijo za zasloni, izgubljajo sposobnost razvijanja socialnih veščin. Pri njih se zmanjšuje tako imenovana »tiha fluentnost«, zmožnost razumevanja neverbalnih signalov, kot so ton glasu, govorica telesa in izrazi obraza. Elektronska sporočila ne prenašajo empatije na enak način kot osebni pogovori. Čeprav spletne interakcije lahko pomagajo introvertiranim otrokom, nikoli ne morejo nadomestiti realnih odnosov. Zato je ključno spodbujati otroke k neposrednim stikom.

4. Zabrisane meje
Tehnologija briše ločnice med domom, šolo in delom. Včasih je bil dom prostor, kjer se je človek umaknil od zunanjega sveta, danes pa so e-poštna sporočila, šolske naloge in delovne zahteve prisotne praktično 24 ur. Otroci tudi doma prejemajo šolska obvestila, odrasli pa pogosto delajo preko mobilnih naprav. To vodi v nenehno povezanost, ki zmanjšuje čas za počitek in sprostitev. Pomembno je postaviti jasne meje uporabe tehnologije ter omejiti delo in družabne interakcije na določen čas.

5. »Notranja« generacija
Otroci danes preživijo bistveno manj časa na prostem kot prejšnje generacije. Izraz »motnja pomanjkanja narave« opisuje njihov odmik od okolja. Namesto igranja v gozdu ali na igrišču otroci prosti čas porabijo za televizijo, računalnik in videoigre. To vodi v slabše fizično zdravje, med drugim tudi v porast debelosti. Starši morajo aktivno spodbujati gibanje na prostem ter skupaj z otroki izvajati aktivnosti, kot so kolesarjenje in sprehodi.

Skupni imenovalec vseh petih področij je vpliv tehnologije, ki ob pretirani rabi povzroča izgubo ravnotežja med digitalnim in resničnim svetom. Ključ rešitve je v zavestnem postavljanju meja in aktivnem vključevanju staršev v življenje otrok, da se ponovno vzpostavi zdrava družinska dinamika. ▪

preberite še to

Trendi
Kaj z nami počnejo nove tehnologije?

Kaj z nami počnejo nove tehnologije?

Sodobne tehnologije s seboj prinašajo mnogo izzivov, ko smo jim vse težje kos. Kateri so ti izzivi? Kak...

Trendi
Stimulator presredka

Stimulator presredka

Menda pomaga pri težavah s prezgodnjim izlivom…

Trendi
Brisača je boljša...

Brisača je boljša...

Raziskava je pokazala, da električni sušilniki rok opravljajo odlično delo zbiranja bakterij in njihovo...

Trendi
Kaj koga kje straši

Kaj koga kje straši

Verjetno ima vsaka država na svetu neko svoje »strašilo«, pošast ali pojavo, s kater...

Trendi
Najdražja tekočina na svetu

Najdražja tekočina na svetu

En liter stane slabih 8,5 milijona evrov, pa še hudo strupena je…

Trendi
Bodo »stari« antibiotiki spet učinkoviti?

Bodo »stari« antibiotiki spet učinkoviti?

Nova dognanja, ki bi lahko preprečila bakterijam, da postanejo odporne na antibiotike

Trendi
Potresno tuširanje

Potresno tuširanje

Kaj se zgodi, če imate na vrhu stolpnice bazen in pride do potresa? Tole.

Trendi
Rekordni »megablisk«

Rekordni »megablisk«

Najdaljša do zdaj zabeležena strela je bila dolga več kot 800 km.

Trendi
Zakaj so psi tako ljubki? Pogled je tisti...

Zakaj so psi tako ljubki? Pogled je tisti...

Obstaja znanstvena razlaga, zakaj nas pasji pogled tako očara…

Trendi
Skrivnost je (tudi) v stresu

Skrivnost je (tudi) v stresu

Znanstveniki so ugotovili, da bi z blokado stresnega proteina bilo mogoče preprečiti debelost in diabetes.

Trendi
Zakaj učenje na pamet, če ni treba?

Zakaj učenje na pamet, če ni treba?

Še en trik, za katerega bi bili veseli, če bi nam ga v srednji šoli kdo pokazal.

Trendi
Kaj je jedel Ötzi?

Kaj je jedel Ötzi?

Znanstveniki so uspeli najti možakov želodec, iz njega vzeti vzorce in ugotoviti, kaj je jedel, preden ga je d...